Datum objave: 15. travnja 2025.

sCOOLFOOD u Programu ”Činimo dobro Otiskom srca”

tra 15, 2025 | Eko škole, Naslovnica, Projekti, ŠPP

Kao rezultat uspješno provedenog Programa “DoGood People” naša škola je nastavila suradnju s Nacionalnom zakladom kroz uključivanje u hrvatsku inačicu modula sCOOLFOOD u Programu ”Činimo dobro Otiskom srca” po modelu Programa koji je osmislila i u praksi provela Zaklada Monte dei Paschi di Siena.

U okviru programa sCOOLFOOD obrađene su razne teme koje potiču učenike na promišljanje o hrani koju jedu i koju kupuju.

Planirano razdoblje provedbe Programa je drugo polugodište školske godine 2024./2025., a provode ga učiteljice Ivana Čulić Farac i Ivana Benussi Šavorić s učenicima 7. i 8. razreda.

Prema planu provedbe realiziran je Modul 1. Učim birati i jesti kroz sljedeće teme:

Siječanj 2025: Kvalitetna hrana  – Dobra, hranjiva, čista i pravedna

U prvoj temi su učenici tehnikom Brainstorminga razmišljali i zapisivali svoje ideje što je po njima hrana. Na osnovi njihovih razmišljanja izveli smo definiciju hrane. Naučili su da postoje četiri osnovna kriterija za ocjenjivanje hrane te ih mogu sažeti u četiri jednostavna pridjeva: dobro, hranjivo, čisto I pravedno. Na primjeru jabuke su analizirali te kriterije za ocjenjivanje hrane- Jabuka je dobra kad je ukusna, kad je uzgojena bez pesticida i kad su ljudi koji su je brali pošteno plaćeni. U praktičnom dijelu učenici su imali iskustvo kušanja hrane. Svakom učeniku je  podijeljena salveta, a zatim 4 različita uzorka hrane (komada različite čokolade). Učenici su na nacrtali četiri polja koja su  označili brojem od 1 do 4 i strelicom koja ih povezuje u smjeru kazaljke na satu. Dobili su upute da kušanje uključuje tišinu, koncentraciju i pamćenje; degustacije se odvijalo istovremeno na znak učitelja – ”tri, četiri, sad”.

Na kraju kušanja učenici točno opisali različite degustacije, opisujući ih po sljedećim kriterijima: izgled, miris, okus, konzistencija.

U završnoj aktivnosti učiteljica je pokazala koje čokolade su probali- prvi uzorak: “dobra” hrana (Kraš Bajadera);  drugi uzorak: “čista” hrana ( Bio&Bio čokolada); treći uzorak: “pravedna” hrana (“Fair Trade”- čokolada Jimmy Fantastic- proizvod koji jamči nultu eksploataciju radnika ili proizvođača); četvrti uzorak: DOBRA, ČISTA I PRAVEDNA hrana  lokalni proizvođač- Nadalina.

Na kraju radionice u raspravi je učenicima približen koncept prava na hranu koja je uvijek, u isto vrijeme, DOBRA, HRANJIVA, ČISTA I PRAVEDNA.

Veljača 2025: Hrana kao proždrljivac

Kroz ovu temu su se učenici analizirajući slike pobliže upoznali s pojmovima “čista hrana” i “prljava hrana”. “Čista hrana” nije ona koja je uzgojena u sterilnim uvjetima uz korištenje niza kemikalija već ona koja je uzgojena u tlu uz prisutnost drugih biljnih i životinjskih organizama jer promiče život i vrlo malo opterećuje Planet.

Olujom ideja su iznijeli svoje zamisli što to znači izraz “Hrana kako proždrljivac”.

Budući proizvodnja hrane troši vodu, zemlju, kemikalije i energiju,zagađuje zrak kažemo da proždire Planet.

Na konkretnom primjeru proizvoda su analizirali lance opskrbe te uvidjeli nedostatke dugog lanca opskrbe, a prednosti kupovine lokalnih proizvoda.

Proizvodnja hrane uz dugi lanac opskrbe utječe na “trošenje” Planeta što rezultira klimatskim promjenama.

Kraj radionice obilježe je kušanjem kolača iz trgovine proizvedenih na drugom kraju svijeta I kolačima lokalnog proizvođača. Učenici su zaključili kako izborom hrane možemo utjecati na to da hrana bude ukusna i hranjiva, ali ne i “proždrljivac”.

Veljača 2025: Jedi pravedno

U trećoj temi učenici su se upoznali s konceptom pravednosti u svijetu hrane, lanca

opskrbe i pristupačnosti.  Uz pomoć video isječka učenici su naučili što je Fair Trade- poštena trgovina I na kojim načelima se temelji. (poštena plaćanja, prethodno financiranje, izravni itrajni odnosi, zaštita osobe I puno dostojanstvo radnika te održivost okoliša)

U praktičnom dijelu učenici su podijeljeni u 5 grupa jednakog broja djece i svakoj grupi dodijeljen je kontinent (Europa, Sjeverna Amerika, Južna Amerika, Afrika, Azija). Na pladnju  je bilo servirano  20 keksa. Svaka grupa / kontinent dobili su određenu količinu čokoladnog keksa, bez dodatnog komentiranja. Dok su učenici koji predstavljaju Aziju i Sjevernu Ameriku dobili po 8 keksi, oni koji su bili Afrika i Južna Amerika dobili su po pola keksa.  Raspravili su o pravednoj i nepravednoj raspodjeli.

Unutar grupa analizirali su slike nekog proizvoda s Fair Trade oznakom i proizvoda po izboru učiteljice. Svaka grupa je  provjeravala sadrže li  proizvodi koji su im dodijeljeni ”kolonijalne” sastojke.

Na kraju sata učenici su spoznali neke neravnoteže planeta; pokušali su shvatiti  da nisu svi pošteno plaćeni za posao koji rade. Učenici mogu prepoznati proizvode Fair Trade po oznaci na etiketi

Dodatno su obojali logo pravednog lanca opskrbe- Fair Trade

Ožujak 2025: Etiketa govori

Učenike je olujom ideja potaknuto da razmisle zašto kupuju neki proizvod.

Degustacijom su pojedinačno analizirali 3 uzorka soka od naranče te su morali procijeniti sastav svakog (100% sok od naranče, nectar i sok s manjim udjelom voća. Nakon procjene potražili su provjeru svojih odgovora na etiketama.

Na primjerima su opazili razlike u pojedinim vrstama etiketa i primjetili kako “narativna” etiketa ima mnogo više informacija te nudi “priču” o proizvodu. Također su primjetili da mnoge etikete ne sadrže vrlo važne informacije o proizvodu kao i faze proizvodnje. Npr. tjestenina na kojoj piše da je proizvedena u Italiji nema podatak o porijeklu pšenice (uglavnom dolazi iz Kanade ili sl.).

Učenicima je skrenuta pažnja kako bi pri kupnji proizvoda trebalo voditi računa o učinku proizvoda na okoliš i lokalno gospodarstvo.

Upoznali su se s oznakama na etiketama i njihovim značenjem.

Pogledali su dokumentarne videe na temu Slow food.

Upoznati su s činjenicama što se nalazi u cijeni vode iz trgovine.

 

Za kraj su učenici organizirani u parove otišli u improviziranu trgovinu “Zdravko” u kojoj su morali kupiti jedan proizvod te objasniti zašto su izabrali proizvod, a u skladu s usvojenim znanjem.

Fitness radionica

 sCOOLFOOD je međunarodni program učenja koji istražuje i promiče holistički pristup djetetu odnosno čovjeku u kontekstu povezanosti sa svim živim bićima na Zemlji. Pri tome se ukazuje i na održivost hrane i okoliša kroz povezanost s prehranom, poljoprivredom, energijom, životnim stilovima i smanjenjem otpada, u skladu s globalnim ciljevima održivog razvoja odnosno UN-ovim Programom održivog razvoja do 2030. godine i Agendom 2030.

 Ivana Benussi Šavorić, učiteljica Biologije i Kemije, Ivana Čulić Faraqc, učiteljica Povijesti i -Geografije

Skip to content