Učenici Osnovne škole Grohote imali su priliku sudjelovati u drugoj projektnoj aktivnosti, a u svojoj prvoj međunarodnoj mobilnosti, u projektu Putevima antičkih civilizacija koji se odvija unutar EU Erasmus+ KA2 programa mobilnosti. U okviru ove aktivnosti mobilnosti, koja je trajala od 6. svibnja i završena 13. svibnja 2023., mali Šoltani i njihove voditeljice su posjetili projektne partnere u Privatnoj osnovnoj školi Tvrđava iz Petrovaradina te Narodnom muzeju Zaječar.
U ovoj aktivnosti mobilnosti svoja prva školska međunarodna putovanja iskusili su učenici šestog razreda Karla Begović, Loris Bezić, Nikola Bezić, Toni Kalebić, Tončica Mravak i Karlo Šavorić s voditeljicama Ivanom Čulić Farac, učiteljicom Povijesti i Geografije i Brunom Ovčar, učiteljicom Likovne kulture.
Glavni fokus ove mobilnosti bio je projektna nastava i realizacija predmetnih, međupredmetnih i projektnih ishoda u suradnji s kolegicama Sanelom Puljiz Široki, učiteljicom Povijesti i Katarinom Marković, učiteljicom Engleskog jezika u POŠ Tvrđava. Učenici obje škole, imali su priliku usporediti svoja znanja i iskustva s kolegama iz drugih škola te kroz interaktivne radionice, terenske posjete i predavanja produbiti svoje razumijevanje antičkih civilizacija. Osim stjecanja novih znanja i vještina, ova mobilnost je omogućila učenicima i razmjenu kulturnih i društvenih iskustava kroz upoznavanje novih ljudi, običaja, proširivanje perspektiva i izgradnju prijateljstava s vršnjacima iz različitih kultura.
Učenička avantura uključila je posjete značajnim nalazištima poput Felix Romuliane, Viminaciuma, Lepenskog Vira te arheoloških i drugih lokaliteta u Novom Sadu i okolici. Učenici su stekli izravna iskustva o antičkim civilizacijama i povijesnom naslijeđu. Posjet nalazištima Felix Romuliana i Viminacium pružio je priliku upoznati se s ostacima rimskih gradova i otkriti njihovu važnost u prošlosti. Učenici su istraživali antičku arhitekturu, spomenike i ostale značajke ovih povijesnih lokacija. Posjet Lepenskom Viru, koji je poznat kao jedno od najznačajnijih prapovijesnih nalazišta u Europi, omogućio je dublje razumijevanje života prapovijesnih zajednica i razvoja čovječanstva tijekom različitih vremenskih perioda.
Učenička avantura uključila je posjete značajnim nalazištima poput Felix Romuliane, Viminaciuma, Lepenskog Vira te arheoloških i drugih lokaliteta u Novom Sadu i okolici. Učenici su stekli izravna iskustva o antičkim civilizacijama i povijesnom naslijeđu. Posjet nalazištima Felix Romuliana i Viminacium pružio je priliku upoznati se s ostacima rimskih gradova i otkriti njihovu važnost u prošlosti. Učenici su istraživali antičku arhitekturu, spomenike i ostale značajke ovih povijesnih lokacija. Posjet Lepenskom Viru, koji je poznat kao jedno od najznačajnijih prapovijesnih nalazišta u Europi, omogućio je dublje razumijevanje života prapovijesnih zajednica i razvoja čovječanstva tijekom različitih vremenskih perioda.
Ovaj terenski rad osim što je pružio učenicima priliku za učenje izvan školskih klupa, dodatno je potaknuo njihovu znatiželju, kreativnost i razumijevanje važnosti očuvanja kulturne baštine. Učenici su postavljali pitanja, sudjelovali u edukativnim aktivnostima, razgovarali s lokalnim stručnjacima te tako razvijali ljubav prema povijesti i kulturnom naslijeđu.
Projekt Putevima antičkih civilizacija, odabirom za financiranje, dobio je priznanje kvalitete nacionalne agencije Fondacija Tempus u Republici Srbiji, a podršku projektu daje i nacionalna Agencija za mobilnosti i programe Europske unije u Republici Hrvatskoj. Upravljanje projektom, organizaciju aktivnosti, koordinaciju i praćenje provode direktorica Dina Đilas i pedagoginja Brana Nenić ispred POŠ Tvrđava i ravnateljica Mirela Mijić i pedagoginja Tanja Kardum u OŠ Grohote.
Projekt je započeo 1. ožujka 2023. godine i provodite će se do 28. veljače 2025. Ovaj dugoročni projekt pruža priliku za kontinuiranu suradnju i istraživanje antičke povijesti. U narednom periodu od 28. svibnja do 3. lipnja 2023. godine, slijedi treća aktivnost u kojoj učenici i voditeljice iz POŠ Tvrđava posjećuju OŠ Grohote i otok Šoltu. Tijekom posjeta učenici će imati priliku istražiti antička nalazišta na otoku Šolti, koji je poznat po svojoj bogatoj povijesti. Planiran je obilazak Arheološkog muzeja u Splitu, lokaliteta Salona, Dioklecijanove palače, Arheološkog muzeja u Zadru, antičkih i povijesnih lokaliteta u Zadru i Ninu.
U daljnjim aktivnostima, svi uključeni sudionici, učenici i zaposlenici ustanova projektnih partnera, sudjelovat će u izradi trojezičnog digitalnog vodiča za posjećene lokalitete. Važno je napomenuti da će u izradi vodiča aktivno sudjelovati svi učenici sadašnjih četvrtih, petih i šestih razreda obje škole, a ne samo učenici koji su sudjelovali u mobilnostima. Kroz suradnički i timski rad, učenici će istraživati povijest, oblikovati tekstove, prikupljati informacije, izrađivati ilustracije i fotografije te stvarati interaktivne elemente za digitalni vodič. Ova kreativna i interdisciplinarna aktivnost potaknut će učenike na aktivno sudjelovanje, razvoj digitalnih vještina te razumijevanje važnosti očuvanja kulturne baštine. Digitalni vodič vrijedan je resurs za buduće posjetitelje te će ostaviti trajni trag i doprinos učenika promociji antičke povijesti i kulturne baštine.
Projektni partneri nastavljaju svoj cilj promicanja međunarodne suradnje i kulturne razmjene među učenicima. Projekt će, u dvogodišnjem razdoblju koje slijedi, uključiti i ostale zaposlenike sve tri ustanove kako bi doprinijeli kvaliteti i interdisciplinarnosti u različitim fazama i aktivnostima. Očekuje se da će ovo biti uspješan primjer dobre prakse i poticaj za buduće slične inicijative u području međunarodne suradnje u obrazovanju.